נזילה במזגן: כל מה שצריך לדעת
מדובר באחת התקלות המתסכלות בבית, בעיקר בחודשי הקיץ החמים. מה הגורמים לכך, איך ניתן לפתור זאת לבד וכמה זה צריך לעלות? קבלו מדריך מלא על נזילה במזגן
נזילה מהמזגן היא אחת התקלות המתסכלות בבית, כזו שעלולה גם לגרום נזק לקירות, לפרקטים, שטיחים, וילונות וריהוט.
במדריך הזה נסביר איך תוכלו לפתור את הבעיה לבד, מהם הגורמים לנזילה במזגן, מה חשוב לבדוק עם הטכנאי לפני שמזמינים אותו ואיך טכנאי אמין ומקצועי יתקן את הנזילה.
איך מתקנים לבד נזילה במזגן?
רגע לפני שמזמינים טכנאי מזגנים, חשוב לעקוב אחר כמה צעדים פשוטים שיחסכו לכם זמן וכסף:
נקו את הפילטרים – התפקיד של הפילטרים הוא לסנן את האוויר שנכנס ליחידה הפנימית של המזגן, לפני שהוא עובר קירור. עם הזמן הפילטר נסתם ומתמלא בלכלוך ואבק, מה שמקשה על עבודת המאייד ולא מאפשר זרימה חופשית של מים למערכת החיצונית ולבסוף גורם לנזילה.
איך עושים זאת? פשוט מאוד, פותחים את מכסה המזגן, מוציאים את הפילטרים הנשלפים, שוטפים במים ומחזירים לאחר ייבוש. במקרה שזה לא עבד, מזמינים טכנאי.
בדקו את צינור הניקוז – צינור הניקוז מחובר ליחידה הפנימית של המזגן ותפקידו לנקז את המים מחוץ לבית. סתימה בצינור זה עלולה להתרחש כאשר הוא מקופל או תלוי בשיפוע לא נכון, מה שגורם לנזילה. בנוסף, ייתכן שהוא גם חסום על-ידי עצם מסוים וגורם לסתימה.
אנחנו ממליצים לנסות לפתור את הבעיה לבד רק כשהגישה אל הצינור היא נוחה ולא מסוכנת. במקרה שכן, בדקו שהוא לא מקופל ותנסו ליישר אותו והכי חשוב, הימנעו מהחדרת חפצים ונשיפה לתוכו כדי לפתוח את הסתימה – זה רק יעשה יותר נזק.
במידה ואף אחת מהפעולות הללו לא פתרה את התקלה, אנחנו ממליצים לכם להזמין טכנאי מזגנים מקצועי שיאתר את התקלה ויתקן אותה.
מהם הגורמים לנזילה במזגן?
פילטרים סתומים – כאמור, מדובר בבעיה שניתן לפתור לבד בצורה פשוטה. תפקידם של הפילטרים הוא לסנן את האוויר שנכנס למאייד (היחידה הפנימית) ועובר תהליך של קירור. הצטברות של לכלוך ואבק גורם לסתימתו ומקשה על פעולת המאייד, מה שגורם בסופו של דבר לנזילה.
סתימה בצינור הניקוז – צינור הניקוז מחובר ליחידה הפנימית של המזגן ומנקז את המים מהיחידה הפנימית החוצה. מה שגורם לנזילה מהמזגן הוא סתימה בצינור, שיפוע לא נכון או היותו במצב מקופל, דבר הפוגע בזרימת המים החוצה באופן תקין.
מחסור בגז – המזגן בנוי במערכת סגורה, כלומר אין סיבה שיחסר לו גז. במקרה של דליפה או בריחת גז, יצטבר קרח על סוללת המאייד וברגע שיפשיר הוא ינזל מהמזגן. תפקידו של הטכנאי הוא לא רק למלא גז מחדש, אלא לאתר את מקור הדליפה כדי למנוע מהתקלה לחזור.
תעלת ניקוז סתומה – זו תעלה פנימית במערכת המזגן ותפקידה הוא לנקז החוצה את המים. מה שעלול לגרום לנזילה במזגן הוא סתימה בפתח היציאה שלה, כמו כן היווצרות חורים או סדקים בתעלה עצמה.
סתימה בסוללה – ביחידה הפנימית של המזגן (המאייד) ישנה סוללה בצורת גריל שדרכה עובר הגז הקר או החם. סתימה בסוללה יוצרת ואקום שמונע מהמים לרדת בצינור הניקוז וגורם לנזילה מהמזגן.
מה חשוב לבדוק לפני שמזמינים טכנאי?
בדקו מראש את המחיר – נזילה במזגן היא תקלה שמחירה משתנה, תלוי בסוג הבעיה. זה מתחיל בפילטרים סתומים למשל, בעיה פשוטה שכל אחד יכול לתקן, שטכנאי צריך לגבות עליהם מחיר של ביקור כפי שמומלץ במחירון של המקצוענים, וממשיך בפתיחת סתימה בצינור הניקוז או החלפתו - עלות של מאות שקלים בודדים. בקצה השני של הסקאלה ישנם איתור ומילוי גז, שעלולים להקפיץ את המחיר ב-40 אחוזים ויותר ובמקרים מסוימים לא מומלץ לתקן את המזגן כלל, במיוחד אם הוא ישן, ולשקול קניית מזגן חדש.
בדקו אחריות – אמנם לא נהוג לתת אחריות על תיקון נזילה במזגן, אבל תשאלו את הטכנאי מה קורה אם הבעיה חוזרת תוך כמה שעות או ימים לאחר התיקון והאם במקרה כזה הוא מתכוון לשוב. במקרה של נזילה במזגן חדש, דרשו מהטכנאי אחריות על מילוי הגז ובמקרה שהיא חוזרת, עליו לשוב כדי לאתר את הבעיה ולקזז את עלות מחיר הגז.
איך טכנאי אמין ומקצועי יתקן את הנזילה?
הדברים הראשונים שטכנאי מזגנים מקצועי אמור לבדוק, במקרה של נזילה, הם פילטרים וצינור הניקוז. במקרה שמדובר בפילטרים סתומים, בעיה פשוטה למדי, הטכנאי שולף אותם מהיחידה הפנימית, שוטף במים ומחזיר אותם לאחר ייבוש. אם זה לא עובד, הוא יבדוק סתימה בצינור הניקוז או בתעלת הניקוז.
הטכנאי יוודא שצינור הניקוז שנמצא מחוץ לבית ממוקם בשיפוע נכון, אינו מתקפל ואינו סתום, אחרת המים יתקשו לזרום החוצה באופן חלק. במקרה שהוא בלוי, עדיף להחליפו. בנוסף, הטכנאי יפתח את המכסה של תעלת הניקוז וינקה אותו מלכלוך שהצטבר וגורם לנזילה.
גורם נוסף לנזילה במזגן הוא מחסור בגז. לשם כך, הטכנאי צריך לבדוק אם אכן זה המצב ולאתר את מקור הבעיה. כדי לעשות זאת, עליו לבדוק אם חסר גז בעזרת שעון מדידת לחצים ואם כן, למלא גז לפי הכמות שמצוינת במדבקה על היחידה החיצונית. כעת, כשכמות הגז מלאה, הטכנאי יבצע בדיקה עם גלאי גז מיוחד כדי לאתר את מקור הדליפה ויתקן אותה.