האם מגיע פיצוי על איחור של טכנאי?
הטכנאי איחר בכמה שעות והרס לכם חצי יום עבודה? כנראה שמגיע לכם פיצוי כספי. במדריך הבא נסביר מתי הצרכן זכאי לפיצוי בגין איחור, מה הפיצוי שהצרכן מקבל בגין איחור ואיך מממשים את זכות הפיצוי?
תארו לכם שקניתם מזגן יקר ואיכותי וכעבור מספר חודשים הוא מתקלקל - מה עושים? אתם מתקשרים לשירות לקוחות של החברה, מעדכנים על המצב ומזכירים שיש אחריות. הכל טוב ויפה, עד שאתם מוצאים את עצמכם ממתינים ארבע שעות לטכנאי המזגנים שיגיע. לא מגיע לכם פיצוי על עוגמת הנפש?
במדריך הבא נסביר מתי הצרכן זכאי לפיצוי בגין איחור, מה הפיצוי שהצרכן מקבל בגין איחור ואיך מממשים את זכות הפיצוי?
מתי הצרכן זכאי לפיצוי בגין איחור?
חוק הגנת הצרכן קובע כי זמן ההמתנה לנותן שירות לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שתואמה (או ממועד הקריאה הטלפונית). במקרה שנותן השירות איחר מעל שעתיים לאחר זמן ההמתנה, הצרכן עשוי להיות זכאי לפיצוי כספי.
לדוגמה, אם טכנאי המזגנים תיאם עם הצרכן שיגיע ב-12 בצהריים, הוא רשאי להגיע בין השעות 12 ל-14 בצהריים מבלי שזה ייחשב לאיחור. במקרה שהטכנאי מגיע באיחור של עד שעתיים לאחר שחלף זמן ההמתנה - כלומר בין השעות 14 ל-16 אחר הצהריים, הצרכן אינו זכאי לפיצוי כספי.
אם הטכנאי מופיע אחרי 16 אחר הצהריים, שזה יותר משעתיים אחרי זמן ההמתנה, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי.
מי נחשב לצרכן?
1. תיאם ביקור של טכנאי לשירותים הבאים: אחריות על מוצרי חשמל, אלקטרוניקה וגז, התקנה או הסרה של מוצר, בדיקות תקופתיות ועוד.
2. תיאום מועד הביקור מראש - חלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה.
3. המתנה לקריאה טלפונית - חלפו שעתיים ממועד הקריאה, אם לא הובהר לצרכן שהוא רשאי לסרב להצעה לקריאה טלפונית.
מה הפיצוי שהצרכן מקבל בגין איחור?
במקרה שתואם מועד הביקור וחלפו שעתיים מעבר לזמן ההמתנה, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי של 300 שקלים, זאת מבלי שיצטרך להוכיח גרימת נזק בעקבות האיחור.
אם חלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי של 600 שקלים. במקרה של ביקור על-פי קריאה טלפונית, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי של 300 שקלים.
בשני מקרים יידרש מהצרכן להוכיח שנעשה לו נזק בגלל האיחור:
1. אם האיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן בזמן שנקבע מועד הביקור ולא יכול היה למנוע, הצרכן יהיה זכאי לפיצוי רק אם יוכח שנגרם לו נזק בגלל האיחור.
2. אם הצרכן רוצה לקבל פיצוי נוסף על זה שקבוע בחוק, הוא חייב להוכיח שהנזק נגרם בגלל האיחור.
חשוב לציין - הטכנאי או נותן השירות יכול להציע פיצוי כספי במוצר או בשירות, זאת בתנאי שהוא הודיע לצרכן על האפשרות לבחור בפיצוי לפני כן, והצרכן הסכים.
איך מממשים את זכות הפיצוי?
תהליך מימוש זכות הפיצוי כולל מספר שלבים. קודם כל, מומלץ לפנות לטכנאי או לחברה עצמה בבקשה לפיצוי, ללא צורך בהגשת תביעה.
אם זה לא עובד, הצרכן יכול להגיש תביעה אזרחית נגד נותן השירות. את התביעה יש להגיש לבית משפט לתביעות קטנות, שכן לא נדרש ידע משפטי או ייצוג של עורך דין.
בית המשפט מוסמך לפסוק פיצוי של עד 600 שקלים בגין האיחור או הפרת ההוראות, זאת ללא צורך להוכיח כי נגרם נזק לצרכן.