מה עושים כשהמזגן לא מקרר?
מזגן שעובד ולא מוציא אוויר קר יכול להוציא אתכם מדעתכם, במיוחד בחודשי יולי-אוגוסט. במדריך הבא נסביר את הסיבות האפשריות ללמה המזגן לא מקרר ואיך טכנאי מזגנים מקצועי מטפל בבעיה?
מזגן שלא מקרר יכול להביא לתסכול רב, במיוחד בחודשי הקיץ הלוהטים. זה קורה לרוב בגלל מחסור בגז, אבל יש כמה דרכים לתקן את הבעיה ללא התערבות של טכנאי מזגנים.
במדריך הבא נבין מה הן הסיבות האפשריות לכך שהמזגן לא מקרר, כיצד ניתן לטפל בהן, מתי ישתלם לתקן את התקלות הללו ומתי ישתלם להחליף את המזגן כולו?
מה עושים לפני שמזמינים טכנאי מזגנים?
ודאו שהשלט מכוון על קירור - למרות שזה נשמע מובן מאליו, כדאי לבדוק שהמזגן נמצא על מצב העבודה הנכון, כלומר על קירור.
לא מעט קריאות לטכנאי מזגנים מסתכמות בשינוי מצב עבודת המזגן בשלט, ממצב חימום למצב קירור.
הנמיכו את הטמפרטורה - ודאו שהמזגן מכוון לטמפרטורה נמוכה מהמעלות בחדר. הטמפרטורה המומלצת בחודשי הקיץ היא 23-24 מעלות. כדי לוודא וולפני שמזמינים טכנאי, הנמיכו את הטמפרטורה ל-19 מעלות ובדקו אם זה משפיע על הקירור.
נקו את הפילטרים - לא משנה מהי התקלה במזגן, ודאו שהפילטרים לא סתומים. כך מבצעים ניקוי פילטרים: פתחו את מכסה המזגן ושלפו את הפילטרים מהתושבת, שטפו אותם תחת מים זורמים, המתינו לייבוש מלא והחזירו למקום.
מחסור בגז
המזגן מתפקד כמערכת סגורה ממנה הגז לא אמור לדלוף. עם זאת, ישנם מקרים בהם נוצרת דליפה קטנה באחד מצינורות הגז, או מחלקים אחרים כמו סוללת המאייד או המדחס.
במצב של דליפה קטנה, הגז יוצא ממערכת המיזוג באיטיות עד שנוצר מצב בו המאייד מוציא אוויר שאינו עובר תהליך של קירור.
הדליפה עשויה להיגרם כתוצאה מבלאי שנוצר עם השנים או כתוצאה מהתקנה לא נכונה של המזגן, שיוצרת חיכוך בין חלקי המזגן עד לכדי יצירת סדק.
כך טכנאי מזגנים מקצועי יתקן את התקלה – טכנאי מזגנים שמציע לכם למלא גז, לא מציע בעצם פתרון לבעיה, שכן מילוי גז בלי תיקון הדליפה עצמה יביא בהכרח לדליפת הגז החדש במוקדם או במאוחר. קצת כמו לנפח אוויר בגלגל עם פנצ'ר.
תקלה בכרטיס הפיקוד
תקלה שעשויה למנוע מהמעבה להיכנס למצב של עבודה היא בעיה בכרטיס הפיקוד של המזגן.
תפקידו של הכרטיס הזה הוא לקבל מהשלט את הפקודות, לעבד אותן ולהעביר אותן הלאה, מה שגורם בין היתר למעבה להיכנס לפעולה.
אבחון ותיקון של כרטיס פיקוד יכול להתבצע אך ורק במעבדה, ועלות החלפתו תלויה באם מדובר בכרטיס משופץ או בכרטיס חדש.
קבל מדחס תקול
תפקיד קבל ההתנעה הוא לגרום למדחס להתחיל לעבוד. קבלי ההתנעה נוטים להישחק עם הזמן, ואינם מצליחים ליצור התנעה יעילה של חלקי המערכת. שחיקת הקבל עשויה לגרום לקצר.
למרות שהקבל שחוק, במקרים מסוימים המדחס יפעל, אך בצורה לא יעילה – מה שבעצם יוצר מצב של אוויר לא קר שיוצא מפתחי המאייד.
החלפת קבל המדחס על ידי טכנאי מזגנים מקצועי היא פעולה פשוטה יחסית, ומחיר החלפת קבל זול בהרבה ממחיר החלפת מדחס.
תקלה במדחס - בעיה במדחס יכולה להיות מינורית יחסית ולהסתכם בהחלפת קבל, אך היא גם עשויה להיות רצינית יותר ולהיות קשורה במדחס עצמו.
במצב של מדחס תקול, סביר להניח שהמאייד יעבוד אך פעולת המיזוג עצמה לא תתאפשר, מה שיגרום ליציאת אוויר לא קר מהמאייד.
האם לתקן או להחליף את המזגן?
תלוי בתקלה, בסוג התיקון ובעלות שלהם מול בעל המקצוע.
כרטיס אלקטרוני תקול - את הכרטיס האלקטרוני כדאי להחליף במלואו ולא לתקן, דבר שברוב המקרים גם לא אפשרי. יש גם הבדל גדול במחיר בין כרטיס אלקטרוני משופץ לכרטיס חדש,
במקרים מסוימים, במיוחד כשמדובר במזגנים קטנים, עלות החלפת הכרטיס תהיה גבוהה ביחס לעלות המזגן כך שההמלצה היא להחליף את המזגן.
קבל מדחס תקול - קבל מדחס הוא רכיב לא יקר וכדאי להחליף אותו מהר כך שהתקלה לא תתפתח לפגיעה במדחס עצמו.
מדחס תקול - טכנאי מזגנים מקצועי כנראה ימליץ שלא לתקן או להחליף את המדחס עצמו, במקרה בו עלות המנוע תעלה יותר מ-40 אחוזים מעלות המזגן.
דליפת גז - כאשר יש דליפת גז מהמזגן, טכנאי המזגנים ימלא גז במערכת, יאתר מהיכן בורח הגז, יבצע תיקון דליפת גז במזגן, וימלא גז בשנית.
תיקון הדליפה מתבצע תוך הלחמת החלק הסדוק. לא כל רכיב במזגן ניתן להלחים, כך שבמקרים מסוימים טכנאי המזגנים ימליץ לכם שלא לתקן את הדליפה.