מה משפיע על מחיר ההובלה? אלו הגורמים שחשוב לבדוק
העונה החמה היא העונה הבוערת של תחום ההובלות. מחיר הובלה הוא לא דבר שנקבע בצורה אחידה, אלא מושפע ממספר משתנים שחשוב לבדוק מראש ובצורה שקופה מאוד מול המוביל. אחרת? אל תתפלאו אם יהיו הפתעות מחיר ביום ההובלה.
לפני הכל: ככל שתיערכו מוקדם יותר, כך תגדילו את הסיכוי למצוא חברה אמינה בתעריף הוגן.
דאגו להזמין את חברת ההובלה מספר שבועות לפני יום המעבר המיועד. ברגע שנציג של החברה יגיע להתרשם מהגישה לבית, מהיקף התכולה והמיכולת לשנע אותה - הצעת המחיר תהיה כמה שיותר מדויקת ונטולת הפתעות ביום ההובלה.
הדבר שהכי משפיע על התמחור: היקף התכולה
יש הבדל בין הובלת תכולה של חדר אחד בדירה שכורה לבין הובלת ציוד של דירת 6 חדרים בה מתגוררים זוג עם 4 ילדים.
ככל שהיקף התכולה גדול יותר, המחיר יהיה גבוה יותר שכן הוא ישפיע בדרך-כלל על משך הובלת הציוד החוצה אל המשאית ופנימה אל הדירה אליה אתם עוברים. לכן, סביר להניח שזו תהיה השאלה הראשונה שנציג חברת ההובלה ישאל אתכם, עוד בטרם יגיע לדירה.
לבדיקת הערכת מחיר על פי מספר החדרים הציצו במחירון ההובלות הנהוג בשוק.
כמה מסורבלת ההובלה: באיזה קומות הדירות והאם יש גישה נוחה במעלית?
הדבר השני שיבדקו נציגי חברת ההובלה כבר בשיחה הטלפונית היא מה הקומה של הדירה אותה אתם עוזבים ומהי הקומה של הדירה אליה אתם עוברים.
יש הבדל עצום בין הובלה של ציוד מדירת קרקע אחת לדירת קרקע אחרת, לבין הובלה מדירה בקומה 4 ללא מעלית להובלה לקומה 22 במגדל דירות שבו יש צורך לעשות שימוש במנוף.
לכן, הגובה כן קובע.
בהקשר זה, שימו לב שאם הבניין הוא על עמודים, העמודים נספרים כקומה נוספת. כך גם אם יש גרם מדרגות משמעותי בכניסה לבניין, הוא מייקר את עלות ההובלה.
הסיבה: הפועלים נדרשים לעשות דרך ארוכה יותר מספר רב של פעמים למשאית. לכן, חשוב למסור את כל התנאים האמיתיים של השטח מראש, בכדי לא לגלות ביום ההובלה שתוספת המחיר משאירה אתכם ללא יכולת מיקוח.
ככל שמדובר בקומה גבוה יותר, ללא מעלית או עם ריהוט שלא עובר במעלית, כך ההובלה תתייקר. הייקור יהיה או בעבור תוספת מחיר עבור סחיבת ציוד ידנית דרך חדר המדרגות או עבור תוספת שירותי מנוף.
האם יש גישה נוחה למשאית ולמנוף?
המיקום של הבית ביחס לרחוב ישפיע גם הוא על התמחור. אם מדובר בבית פרטי עם גישה נוחה למשאית, לא תידרשו לתוספת מחיר מיוחדת.
ואולם, אם הבית הוא ברחוב צר שבו אין גישה נוחה למשאית, הדבר יסרבל משמעותית את משך ההובלה. כך גם לגבי שימוש בשירותי מנוף, אשר הגישה של המנוף לדירה מסורבלת מאוד ולא נוחה מחזית הרחוב.
כמובן שמרחק של 10-20 מטר לא ישפיע משמעותית על המחיר הכולל, אך חניית המשאית במרחק של כ-100 מטר, ישפיע שכן הוא יקשה על ההובלה ויאריך משמעותית את הזמן שהפועלים יידרשו לסחוב את הציוד.
המרחק בין הדירות
גם מרחק משפיע על עלות ההובלה. יש הבדל עצום בין הובלת תכולת דירה למרחק של 2 רחובות סמוכים לבין הובלה של תכולה מנהריה לבאר-שבע.
תוספת החישוב תהיה לרוב על פי שעת נסיעה. כל שעה המאריכה את ההובלה, תהיה כרוכה בתוספת.
בהקשר זה יכולים להיות בהחלט פערי מחיר בין חברות ההובלה השונות, כך ששווה לקחת 2-3 הצעות מחיר לפני שסוגרים.
פירוק והרכבה של ריהוט
פירוק והרכבה של מיטה, היא למעשה החריג בגינו מרבית חברות ההובלה לא יגבו תוספת מחיר. ואולם, גם את זה צריך לוודא מראש ולציין זאת בכתב.
תוספת מחיר לגיטימית תיגבה עבור פירוק והרכבה של ריהוט אחר: ארונות, שידות, מכשירי חשמל שלא עוברים במשקוף הדלתות וכן הלאה.
כדאי מאוד לוודא שהמובילים מיומנים בפירוק ובהרכבה של הארונות, ולתמחר זאת מראש. ביום ההובלה, אתם מסתכנים שהם לא יסכימו כלל לשירות הזה, בייחוד אם קבעו הובלה נוספת לאותו היום ולא הכניסו בחשבון את תוספת הזמן הדרושה לפירוק ולהרכבה.
שימו לב, שאם כבר החלטתם על תשלום עבור פירוק ריהוט דאגו שמי שפירק הוא זה שירכיב את הרהיט בדירה אליה אתם עוברים. כך תבטיחו שהוא לא יאבד חלקים ויפרק בזהירות מירבית את הרהיט, כך שניתן יהיה להרכיב אותו בצורה בטוחה ויציבה לאחר המעבר.
לעתים, המוביל יוכל לציין שהוא יפרק ביום ההובלה אך יגיע במועד אחר לצורך הרכבה. זו אפשרות טובה ועדיין כלכלית יותר מאשר הזמנת בעל מקצוע נפרד לצורך ביצוע משימות אלה.
תוספות מיוחדות להובלות מורכבות
מכשירי חשמל גדולים במיוחד (מכונת כביסה, מקרר וכן הלאה) הם פריטים שחשוב לציין במפורש שהם כלולים בעלות ההובלה.
יש לוודא מול חברת ההובלה מי אמור לארוז אותם, ולברר מהן ההכנות הנדרשות מבחינתם לצורך פירוק, הובלה וחיבור שלהם מחדש בדירה אליה אתם עוברים.
וישנם פריטים, שכדאי אף לבטח בביטוח יומי, שכן הם מחייבים אריזה וניסיון מיוחדים. למשל, הובלת פסנתר כנף, היא דבר שיש לדון עליו מראש ולתמחר אותו בנפרד. זהו רהיט ששוקל 180-400 קילו, ובהיעדר מיומנות ומקצועיות, יכול להיהרס. חברות ביטוח מאפשרות ביטוח עבור מוצר בודד ליום ההובלה, וזה בהחלט מחיר ששווה את הסיכון. בייחוד אם מדובר ברהיט שמצריך גם שימוש במנוף. אל תקלו ראש ותצטערו בדיעבד על החיסכון הזעום במחיר ועל הבירוקרטיה שעלולה להתגלות כמוצדקת מאוד.
מה צריך להיות כתוב בפועל? לפניכם הצ'קליסט
פריטים בסיסיים: ציינו את תאריך ואת שעת ההתייצבות בדירה אותה אתם מפנים, מספר המובילים שאמורים להתייצב, פירוט תכולת הדירה, מיקום דירת היעד ודירת המוצא ואת סכום ההובלה.
ציינו במפורש האם המחיר כולל פירוק והרכבה של ציוד, את סוג המשאית שאמורה לבצע את ההובלה והצגת ביטוח שמתייחס למספר המשאית שתגיע בפועל ביום ההובלה. דרשו פירוט האחריות על הציוד והצגת פוליסות ביטוח על הציוד במעבר.
כמו כן, סכמו בכתב מי אמור להזמין שירותי מנוף במידה שיש צורך בהם או שיתגלה ביום ההובלה שיש בהם צורך.
תמחרו תוספות מפתיעות: כדאי מאוד לקבוע שורת מחיר לתוספות אפשריות שיכולות לצוץ ביום ההובלה: תוספת שירותי אריזה אם תצטרכו אותם בסופו של דבר, תוספת עבור בלת"מים, תוספת מספר ארגזים (שיכולה להתגלות בצורה מדוייקת רק בסיום האריזה שלכם).
כמו כן, חשוב מאוד לקבוע קנס מוסכם מראש עבור איחור משמעותי או אי התייצבות ביום ההובלה. מוביל שמבריז, הוא דבר שיכול לעלות לכם ביוקר, שכן מציאת חברת הובלה בדקה ה-90' יכולה לעלות יותר, להיות כרוכה באי נעימות והיגררות אל שעות הלילה המאוחרת ולהציב אתכם במצב לא נעים מול בעלי הנכס אותו אתם אמורים לפנות. כך, תבטיחו שאתם מתנהלים מול חברת הובלות רצינית שלוקחת אחריות על הפועלים שלה ועל המקצועיות בעבודתה.
לפני שסוגרים חוזה: בדקו האם מגיע לכם ציוד אריזה ואם כן באיזה מחיר
טיפ חשוב שיחסוך לכם כסף ויאפשר לכם להתארגן מראש על ציוד אריזה ואף לדון בשירותי אריזה בתוספת זניחה: בקשו ציוד אריזה מחברת ההובלה.
תתפלאו אבל לאחר שאתם סוגרים עם חברת הובלה, ייתכן שציוד האריזה יהיה כלול במחיר או יימכר לכם במחירי עלות סמליים. זאת, משום שחברות הובלה קונות ציוד שכזה בכמות סיטונאית.
האם כדאי לתמחר מראש שירותי אריזה, גם אם בסוף תארזו בעצמכם?
שירותי אריזה חלקיים לכל הפחות עבור ציוד מטבח שביר, יתגלו לכם כבעלי תוספת מחיר זניחה ומאוד משתלמת.
מעבר לכך שזה יחסוך לכם זמן ועצבים מיותרים, זה גם יגרום לאריזה להיות מקצועית יותר, ימנע שברים לכלים שלכם ויגרום למובילים לשאת באחריות עבור כל ארגז שהם בעצמם ארזו.
לכן, גם אם אתם לא בטוחים שאכן תזדקקו לשירותים אלו, מה אכפת לכם לתמחר אותם מראש ולעדכן כשבוע לפני המעבר את חברת ההובלה אם תחליטו לוותר עליהם או לא?
הצעה גלובאלית שמתייחסת גם לשירותי הובלה, גם לשירותי פירוק והרכבה של רהיטים וגם לשירותי אריזה של ציוד שביר (שיכול להסתכם רק ב-10 ארגזים ובתוספת מחיר של גג 300 שקל) - כל אלו יכולים להפוך את חווית המעבר שלכם להרבה פחות טראומתית. שווה לבדוק, בכל מקרה.