השיפוץ שלא נגמר ואיך המקצוענים הצילו את בעלת הדירה
לאה מגבעתיים רק רצתה לשפץ דירה, היא סיימה את העבודות עם תקרה מתפוררת, חור בקיר, ארון בצבע לא נכון וריצוף לא אחיד. גישור מטעם המקצוענים הביאו לסיום מוצלח של השיפוץ, אך המילה האחרונה תאמר רק בבית המשפט.
לפני מספר חודשים פנתה לאה למוקד השירות של המקצוענים על מנת לקבל מספר המלצות על קבלני שיפוצים. מאחר ובדירת בנה בגבעתיים לא מתגוררת כרגע איש שכן הוא שוהה בארצות הברית, היא חשבה לנצל את הזמן ולחדש את הריצוף בסלון, לשדרג את מראה חדר האמבטיה וגם לצבוע את הבית.
אז איך השיפוץ השתבש ומה המקצוענים עשו כדי להציל את המצב?
הדרך בה השיפוץ הפך לסיוט
לאה מספרת: "שלחו לי מספר אנשים וקבעתי פגישה עם קבלן שיפוצים. הוא בא אלי לגבעתיים, ראה את הדירה ושלח לי בפקס הסכם עבודה עם כל מה שביקשתי.
לקח עוד כמה ימים עד שהעבודה התחילה כי נסעתי בעצמי לבחור קרמיקה. הזמנתי את הסחורה שהגיעה לאחר כמה ימים ואז התחילה העבודה".
התקלות בשיפוץ
"באתי בלילות כדי לבדוק את ההתקדמות והעבודה הייתה מאד לא מקצועית", מפרטת לאה, "הסיוד היה על הפאנלים ולא עשו עבודת שפכטל כלל.
ממש צבעו על הטפטים. אלו כמובן החלו להתקפל ולהתגלגל מזה שצבעו עליהם אז שאלתי את הקבלן למה לא הורדת את הטפטים, הוא ענה לי `זה מה שמחזיק את הקיר שלא יתפורר`.
מההתחלה פניתי למוקד הגישור שעבדו מאד קשה כי שום דבר לא היה כמו שצריך. למזלי תיעדתי את הכל תוך כדי עם צילומים".
לאה מספרת על מגוון עצום של בעיות ותקלות במהלך העבודות: "בריצוף בסלון אני רואה שני צבעים, שני אריחים שונים, וזה כאמור אחרי שאני בעצמי הזמנתי 50 מ"ר אריחים.
קבלן שיפוצים שמטיח את האשמה בלקוחה
השיפוצניק אומר לי `את לא מבינה, הכל מלא אבק כשננקה את הרצפה תראי שזה לא אותו צבע`. הוא הפך אותי למטומטמת וכל דבר אמר שאני לא מבינה".
לאה המשיכה לעקוב אחר התקדמות העבודה ולתעד את הביצוע הכושל ובמקביל להיות בקשר עם מוקד הגישור.
ניכר בה שחווית השיפוצים לא התנהלה כפי שציפתה וממשיכה לספר את התגלגלות העניינים, "בחדר השינה הצבע שנשכר לא הזיז את הארון והשאיר את הקיר מאחוריו בלתי צבוע, את הרשת הניידת לחלון שסיכמנו עליה השיפוצניק חיבר עם ברגים למסגרת החלון".
שיפוצניק שגורר את הלקוחה לשנות תוכניות
בחדר האמבטיה הוא שכנע אותה לבחור ארון מסוים ולא כפי שביקשה מלכתחילה.
לאה מודה שאהבה את הצבע החיצוני אולם גילתה להפתעתה שהארון באה ללא מידוף פנימי וגם עם חזית נפוחה.
גם הדבקת החרסינה בחדר האמבטיה הייתה ברמת גימור נמוכה עם חריצים וחורים בין האריחים.
כל שלב בשיפוץ בכל אחד מחלקי הבית הביא לבעיות ומחלוקות, "במטבח הוא התקין ארון חדש ולא בצבע שסיכמנו הוא אמר לי `את לא מבינה, ככה עושים היום`.
במרפסת הוא שבר את מנעול הסורג כדי להכניס את הארון וגם את חבל הכביסה שהפריע לארון, הוא לא טרח לחבר את החבל בחזרה".
איך קבלן השיפוצים ניסה להתנער מההסכם בחוזה העבודה?
בחוזה סיכמו השניים על מפרט העבודה וסכום התשלום הכולל אולם לא על זמן הביצוע או התקדמות התשלום.
לאחר שהשיפוצניק סיים את העבודה לדבריו, עדיין נשאר תשלום של כשליש מהסכום הכולל.
אומרת לאה: "כל פעם שהיה צריך לרכוש חומר אז שלמתי חלק. בחוזה רציתי לסגור שלושה שבועות עבודה אבל גם לחלק הזה הוא לא התחייב בכתב והצליח להתחמק.
"בשלב הזה הוא אמר שהוא מבסוט מהעבודה שלו ושמגיע לו את יתרת התשלום.
אני אמרתי שיש תיקונים ואם הוא רוצה את עשרת אלפים השקלים האלו שנשארו מתוך העסקה שנקבעה על שלושים אלף אז יש מה לתקן.
התחלתי עם התיקונים בארון אמבטיה אמרתי שחסר מדף והוא התחיל לצעוק עלי ואף איים שיהרוס את הדירה עם פטיש כדי שלא אוכל לגור פה 30 שנה".
בשלב זה פנתה לאה שוב למוקד הגישור, איתם, היא אומרת, עמדה בקשר מלא החל משלבי השיפוץ הלא מוצלח הראשוניים.
היא מספרת כי מתחילת השיפוץ היא נעזרה במוקד ותהליך השיפוץ הפך למייגע ומתיש שכן כל שלב הצריך בירור, דרישה לתיקון וחוזר חלילה.
"בשלב זה חן המגשרת גם הזעיקה את סמנכ"לית השירות אפרת. הן באו לדירה ואמרו לי גם לבוא מוכנה לתשלום אם העבודה תסתיים.
באתי עם בני השוטר כי פשוט לא רציתי להיפגש איתו לבד כי פחדתי בעצמי. לא נכנסנו לדירה עד שהקבלן הגיע מירושלים כדי שמנהלת המוקד תראה לו את הטעון תיקון.
כשנכסנו לדירה היא כבר לא דיברה איתי רק איתו וגם בני פשוט התחיל לצחוק מרמת העבודה. בכל קיר היה דפקט של פיצוצים. אני כבר לא הייתי צריכה לדבר".
קבלן השיפוצים ניסה לתבוע את הלקוחה והמקצוענים הצילו את השיפוץ
"הקבלן אמר שהוא יתקן", מספרת לאה, "אבל בגישור אמרו לו `זה לא ברמה של לתקן, צריך לבצע את כל העבודה מחדש, אתה רק גרמת נזק`.
אני אמרתי שאני לא רוצה שהוא יעשה את התיקונים והם בגישור אמרו שלדירה הזו הוא לא חוזר.
מהמוקד שלחו לי קבלן שיפוצים מקצועי שתיקן את הכל, נחמד ורציני ועכשיו הדירה נראית לעילא ולעילא.
לקבלן שבסוף ביצע את העבודה שלמתי עשרים אלף שקלים. הוא עשה כאמור די הכל מחדש, בסוף יצא ששילמתי קרוב ל-40 אלף כי לראשון לא שלמתי שליש".
אמנם השיפוץ נגמר אבל לאה מסבירה כי כרגע התיק הגיע לפתחו של בית המשפט.
"אני בתהליך משפטי כי הפסדתי שם כסף וגם ימי שכירות לדייר חדש.
הוא הקדים אותי ותבע אותי על הסכום שלא שלמתי, הגשתי כתב הגנה ובמקביל כתב תביעה על העבודה הרשלנית, ממוקד הגישור של המקצוענים אמרו כבר שהם רוצים לבוא לצידי למשפט שמתוכנן בחודש מאי.
אני רוצה להגיד שמזל שהן היו, הן נהדרות, הן משתדלות בכל כוחן לעזור."
"כשהן באו לדירה הן ניהלו את המלחמה כבר מטעם עצמן. הן הסירו אותו מהאתר גם כדי שלהבא המקרה לא יישנה.
האדם הזה נוכל ואני האמנתי לו כי הוא היה אדיב וסימפטי. מזל שהן עמדו לימיני ושמרו עלי ובאו לראות על מה אני מתלוננת.
אני שמחה שלקחתי אותו דרך האתר כי אחרת לא היה לי גב, ואת הגיבוי שהייתי צריכה במצב הזה".
מה הגבלות החוק בכל הנוגע לשיפוץ דירה בבית משותף?
התקנות למניעת רעש, שידועות בכינוי - 'חוק השיפוצים', קובעות כי בעלי בתים רשאים להשתמש ברכוש המשותף של הבניין באופן סביר ברכוש, כך שיתר הדיירים יכולים להשתמש ברכוש הבניין גם כן.
במילם אחרות, כל עוד השיפוץ אינו גורם נזק לבניין או לרכוש המשותף כמו המעלית למשל, ניתן לבצע כל פעולת שיפוץ (במידה ויש אישור לבצע אותה כמובן).
כמה זמן מותר לשפץ דירה?
החוק אינו מגביל את בעלי הדירות לתקופת זמן מסוימת, כך שבאופן תיאורתי שיפוץ יכול להימשך לנצח. אם זאת, זאת עבודות השיפוץ מתבצעות בתקופה של שבועיים - חודשיים כשמדובר בשיפוץ חלקי, ויכולות והימשך גם מספר חודשים כשמדובר בשיפוץ מקיף.